09 maj 2013

 

-Vi kom –Vi sågs –Vi segrade

Ja det kändes nästan så efter den otroligt lyckade helgen i Oldenburg.
Resan ner gick bra och vi slapp köerna som gärna uppstår i Tyskland.
Här sitter gänget i Robert klara för avfärd. Nellie och Douglas fick dela
på kupén längst bak medan Chelsea och Madison fick varsin lite mindre bur.

001

002 (2)

Efter den korta båtresan (45 min) från Rödby i Danmark till Puttgarden i Tyskland gjorde vi ett stop. Både vi och hundarna behövde något att äta och sträcka på våra ben.

006

004

Så var det ett nytt ställe att lägga till på sin lista över bra hotell.
Ett minus var att det kostade mkt att ha hund med sig. En viss kostnad är det på de flesta hotell (runt 100 kr) men här fick vi betala 150 kr per hund. Det stora pluset är att utställningshallen ligger tvärs över gräsmattan. Så på morgonen kunde jag i lugn och ro gå över med burar och stolar och stjäla de bästa platserna vid ringen.

010

009

Domaren Wilfried Peper har jag stött på tidigare i Tyskland. Då vid en BIS final i parklassen med Nellie och Douglas. Han gillade mina hundar så pass mycket att han placerade dom överst på prispallen. Men hur han gillade dom individuellt hade jag ingen aning om.

Först ut var Douglas i Öppen klass för hanar. Gick alldeles lysande och han vann sin klass och fick cert. Är inte riktigt samma regler i Tyskland som vi har i Sverige. Bästa hanhunds/tik klass finns inte och man tävlar bara om BIR.
014

015

Nästa på tur var Madison i Veteran klass tikar. Även hon fick en lysande kritik men fick inget excellent pga. sin svans och att hon är lite för rund. En helt korrekt bedömning som det inte finns något att anmärka på.

017

Efter henne kom Nellie i Ehren klass tikar. Domaren hade med sig en domaraspirant och jag lovar att alla hundar gicks igenom minutiöst. Han fullkomligt älskade Nellie, och vem gör inte det Blinkar Han gillade hundar med bra rörelser och det fins inte många bulldoggar som kan mäta sig med Nellie. Hon slutade som BIR hund Rött hjärta
Lägger upp ett par extra bilder på Nellie och bedömningen.

027

033

031

Sist och minst ut (i alla fall i ålder) var Chelsea i Valp klass.
Var lite nervös att ställa henne för hon har börjat med en mass hyss och vill absolut inte stå stilla. Eftersom hon bara är en liten plutt kan man inte bråka och kräva för mkt. Risken är då att hon tappar sugen för utställningar totalt. Men icke jag behövde inte oroa mig ett dugg. Hon stod som en klocka. Samma noggranna bedömning av henne som resten av gänget. Är härligt när en domare tar sitt jobb på största allvar. Chelsea blev BIR valp med lysande kritik

041

042

047

057

Kul att få visa tre generationer hundar på samma utställning och de fina omdömena alla fick av domaren i både sundhet och exteriört. Kan inte nog påpeka att en bulldogg ska se ut som en bulldogg och inte en förkrympt boxer.

Eftersom jag fick två BIR hundar var det lite senare dags att dansa vänstervarv i stora finalringen. Jag började med Chelsea i BIS finalen valpar. Det gick så pass bra att vi blev utplockade bland de 8 första men ingen placering därefter ( 3 blir placerade)

081

Nellie och jag på väg in i gruppfinalen. Även där blev vi utplockade bland de 8 bästa. Stolt som en tupp att båda mina egna uppfödda bumlingar kom så långt.

093

098

Jag kommer sitta och softa på mitt rosa moln fram tills nästa utställning och bara njuta av framgången. Men lite annat måste hinnas med förstås. Jag har ju blivit regionombud för Skåne i SKEB. Så på lördag har jag en bulldoggsträff på Ribban i Malmö kl. 13.00 mer info finns på www.skeb.se

Lovar att fota massor och lägga ut det på bloggen senare.

Tjinge Ling

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar