04 september 2011

 

Veckan har varit som vanligt Fullt ös medvetslös…
På Onsdagen dök Therese och Adrian upp fullastade med prylar från hemmet i Sjöbo. Det hade kommer för att rå om oss i ett par dagar. Och med tanke på allt bagage trodde jag att de skulle bli kvar för all framtid * Ha ha…. Har totalt glömt hur mycket prylar man fick släpa med sig när tjejerna var små.
012

På Torsdagen packade vi in oss och for till Ikea. Vi lunchade och fikade, shoppade, drog vidare till Lund, fikade….
Adrian den världens gladaste & sötaste kille!!!
016
019
På fredagen kom Martin och hämtade hem sin lilla familj och jag fick fick bråttom, bråttom att hinna med allt inför den stundande Ölands trippen. Min första plan innebar ett bokat hotellrum på Scandic precis vid Ölandsbron. Sist jag bodde där var för 2 år sen med det “glada tjejgänget” Jennifer, Carina, Pia.L och Pia.K. Attans så länge sen det var man träffades och åkte i väg på något skoj. Måste hitta på nåt igen…..
Min första plan ändrades då plånboken sa stop och belägg till mina diva later med ett lyxigt hotellrum. Så klockan ställde på 03.30 lördag morgon eller räknas det till natt fortfarande!!??
Halv 5 satt jag och Nellie i bilen. Ja hon satt ju inte utan hade gottat ner sig i filtarna längst bak i bilen och snarkade för full hals.
Jag satt vid ratten och funderade starkt att försöka med tändstickstricket till ögonlocken för att hålla dom uppe. Jag och tidiga mornar går inte riktigt ihop så att säga.
Men trots allt flöt det på bra och jag kunde glädjas över hur vackert det är att se dagen vakna undan för undan.

DSC01624

Öland är fint och jag var glad att jag hade beslutat mig för att åka. Förra året hade de ingen utställning eftersom det var Tre dagars i Jönköping.
DSC01625

Var en liten skara bulldoggsägare som möttes upp runt ringen. Jag hade anlänt ganska tidigt så jag och Nellie hade fått plats på första parkett. Domaren som skulle döma i våran ring var Kurt Nilsson. Känner man inte till domaren tycker jag det är bra om man har möjlighet att titta på hur han dömer andra raserna. Före oss var ett 20-tal Grand danois. Jag insåg ganska snabbt att domaren var hård i sin bedömning och visste vad han letade efter. Han hade en “öppen bedömning” och berättade varför han valde si eller så. Vilka bra/ mindre bra saker din hund hade. Domaren i Estland, Petrus Roosenboom gjorde samma sak. Absolut och helt klart fram för fler såna domare!!!

Min sommar stass åkte på. Trodde det var time att packa ner den men det blev att jag fick använda en gång till.   
Ögonblicksbild 1 (2011-09-03 22-52)

Ögonblicksbild 1 (2011-09-04 00-34)

Ögonblicksbild 1 (2011-09-04 10-38)
Nellie fick en lysande kritik och när jag hade gått första triangel utbrister han….Oj den damen kunde verkligen gå. (tror inte det var om mig *Ha ha…) Han hade aldrig sett en bulldogg röra sig så pass bra. Super skoj att höra.
Nellie blev BIR. Inga andra hundar fick CK. Släta ettor eller gult band. (Så det där att “små svenska utställningar” är inget att sträva efter för det inte finns någon konkurrens är helt fel !!!! )
Det visar denna utställning om man tror att man kan glida in på en räkmacka och få sin placering bara för att det är 7 hundar. Visst var det en otroligt känsla att bli placerad som 3:a med Nellie på Cruft bland 22 Ökl tikar eller mina 2:a och 3:e placeringar på både WDS och Eurodogshow bland 17 hundar i klasserna. Men man ska vara lika glad över sin placering vare sig det är 4 eller 45 hundar anmälda. Är man inte det har man “vuxit ur sin väst” och ska börja med något annat typ origami.

Så var det bara att invänta Grupp finalen där Göran Bodegård var domare. Han sitter med i kommitteen för RSDH. Nellie och 5 andra blev utplockade.
DSC01650

DSC01656
DSC01663
Nu gick det inte hela vägen fram till placering. Men jag är glad över att vara bland de 6 utplockade för Göran.B och hans kritiska blick var det gäller bulldogg.
DSC01652
PS: jag är inte sur. Jag solar…. *ler*

Tack till min fotograf Helga ägare till “Waeles Timeless Love” för de fina bilderna från gruppfinalen.

Som det ser ut nu var detta Nellie’s sista utställning för i år. Nu ska vi börja satsa på att det blir små-Nellor till i början av nästa år. Att ta en kull valpar är för mig INTE något jag bara gör. Först och främst är mitt stora intresse att ställa hund. Men sen måste parningen vara noga genomtänkt, det ska finnas kapital, och en backup om något händer. Fram tills nu har det inte varit läge men nu hoppas jag och håller tummar att allt flyter som det ska.




2 kommentarer:

  1. C, Mr K, Y-M, R & D05 september, 2011 18:29

    Jodu, nu när du avslutar utställningsåret - ja, då startar vi vårt år... Vem vet nästa år har vi kanske "samma år"?! Angående barnbarnen - hehe... och... jisses släpade man runt på all den packningen. Varje gång vårt barnbarn kommer på besök - ja då tror jag att näää nu har det hänt något! Hela fastigheten där de har sin brevlåda måste ha rämnat - för nog är det snudd på hela bohaget de har med sig... Vad det gäller nya små fyrbensbarn i huset - vi håller alla tummar och klor att allt går som planerat...späääännande!!!!

    SvaraRadera
  2. Mr Knodd med skock05 september, 2011 18:31

    Glömde det viktigaste!!!
    Grattis till ytterligare en framgång Snygg-Nellie!

    SvaraRadera