19 mars 2012

 

15 februari (1)

I dag damp det ner två roliga saker. En i brevlådan och en i inkorgen på min mail.
Med snigelposten kom en Inbjudan till Trophyshowen 2012.
Sandbrook’s Beautiful Disaster alias Nellie Pirelli har röstats fram av årets jury att delta i SKEB: Trophy Show. Hipp hopp stort och super skoj. 7 hanar och 11 tikar är nominerade. Showen kommer att gå av stapeln på vårspecialen i Kinnekulle den 17 maj. Efter den “vanliga” utställningen sparkar Trophyn igång och vem som dömer är top secret. Hanarna bedöms först och bästa hane utses. Därefter tikarna. Bästa hane bästa/ bästa tik tävlar om titeln SKEB:s Trophy Vinnare-12.
Hoppas verkligen det går att lösa med övernattning på något sätt. Som det ser ut just nu är alla stugor bokade. Och den närmaste övernattning möjligheten var i Skara 4 mil bort. Eftersom jag ska åka upp med alla tre hundarna hade det varit guld att ha en stuga på utställningsområdet. Jag får hålla tummar att det blir återbud.

Jag är med i Danska Bulldoggsklubben. De jobbar mycket på sundhet inom rasen. Förra året (tror jag) tog de fram ett underlag där 14 punkter kontrolleras av en veterinär. Detta gäller både för Engelsk / Fransk Bulldogg. Det är frivilligt men uppslutningen har varit stor. De hundar som deltar och blir godkända får ett sundhetscertifikat med hundens registreringsnummer. För 3 veckor sen var Madison iväg på sin hälsoundersökning. Hon klarade hela undersökningen med bravur. Och i går mailade klubben hennes sundhetslogga till mig. Underlaget var granskat och godkänt.
Några exempel på vad som kollas
1) hjärta
2) andning, stilla och i rörelse
3) hud , furunkler, nos/ögonveck
4) patella
5) svans
6) vikt
7) temperament
8) framben
9) bakben
10) ögon, entropion mm.
11) mjuka gommen
12) näsborrar

Hade inte råd att ta båda tikarna samtidigt så till Mars lönen är det Nellies tur att göra samma undersökning. Alla mina hundar är luftstruperöntgade men än så länge finns det inget mätinstrument framtaget så vidden på luftstrupen vet jag inte. Men självklart så finns sånt i Danmark. Tråkigt att jag inte visste det tidigare för så hade jag åkt över och röntgat där.

Min övertygelse är att det går att få fram sunda(are) bulldoggar men som fortfarande ser ut som bulldoggar. Jag vill inte ha såna som ser ut som boxer eller frallor. Då kan man helt byta till den rasen. Har stött på en del som håller sina bulldoggar i för låg vikt. Bara för att de tror att de blir friskare då. Självklart mår inga människor eller djur bra av att släpa på övervikt men sundhet hänger inte bara på vikten.
Ett strålande exempel är Douglas med sina 32 kg. Smidig som en panter Blinkar

4 januari (2)

23januari (13)

7 februari (2)

10 februari (8)

067

4 januari (12)

3 kommentarer:

  1. Kul med sådan post! Sådan som gör att det är roligt att tömma lådan, det är annat det - än räkningar i fönsterkuvert...!
    Är den danska grejen något som nu rekommenderas eller ska göras före parning?
    Då blir det specialen för dig i vår? Glöm inte glitter och paljetter... Trophy Showen kräver sådana attribut tycker jag, eller en rejäl färgglad sådan!

    SvaraRadera
  2. Va skoj!!!
    Så då skall du dansa runt eller hur va det?Vet du om du uttagen?Spännande!Jättebra att du hittat det i Danmark och väljer att kolla dina tikar innan avel.Strålande!

    SvaraRadera
  3. I dag skoltant sa:20 mars, 2012 06:25

    Den danska "grejen" är för alla medlemar / icke medlemar i Bulldoggsklubben.Inget krav men ett önskemål. För icke medlemar kostar det 100 dkr. Är bara att maila klubben om ett sundhetsunderlag. Får leta upp bästaste festblåsan och kränga på mig och nån svanboa kan man alltid hitta på en loppis ;-)

    SvaraRadera