16 april 2013

 

I dag började min 21 dagars Detox med periodisk fasta. Är inte så skumt och konstigt som det låter. Detox betyder avgiftning och i detta fall handlar det varken om sprit eller narkotika utan om boven socker. Tanken är att det ska bli en omstart av kroppens process att bränna energi. Vi har lärt våra kroppar att främst bränna socker. Nu återställs och normaliseras kroppen och man lär den att börja bränna fett igen.

Periodisk fasta förklaras enklas som så. I stället för att helt fasta i 5-10 dagar så kör man minst 12 timmar varje dag. Typ du äter inte något efter kl. 20.00 och äter frukost kl. 08.00, dvs 12 timmar fasta. Klarar man kan man öka till 16 timmars fasta. Egentligen inga som helst konstigheter! Under de 12 “ätbara” timmarna kan du välja att äta 3-5 mål. Hur man kombinerar sina måltider från – kan äta listan avgör du själv. Lika så hur mycket.
Självklart är allt som innehåller socker borta likaså minskas kolhydrater. Laktos/glutenfria produkter är det som gäller. Tyvärr innehåller frukt mycket socker så inte ens ett ynka äpple kan man tugga i sig. Det kommer att bli hårt! Eftersom detta är en detox så finns inte kaffe med men där går gränsen för mig. Min kropp kräver kaffe för att överleva så det är den enda grejen jag inte ger avkall på.
Jag kör inte detta race för att banta är bara nyfiken på hur min kropp kommer att hantera det hela. Och om jag kommer må så mycket bättre efteråt som alla säger. Spännande! Fortsättning följer…….

Värmen håller i sig tack och bock för det. I dag var hela Ystad med omnejd insvept i dimma. Passade på att åka med hundarna till Kabusa eftersom de har uppehåll i krigandet på kullarna.

013

Tyvärr sätter de igång igen den 23 april och håller på fram till den sista.

009

015

021

Närmare havet släppte dimman och sikten blev något bättre.

022

023

027

037

039

I kväll blir det ett pass kickboxning följt av ett karatepass innan jag samlar ihop min kropp och drar till jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar