11 maj 2012

 

540442_402290876470343_339468812752550_1247207_1270215226_n

Är bara tvungen att sätta in en bild till. Visst är den fin!

405102_393087830730413_100000875973701_1080870_1804938303_n

Växlande väder har Ystad bjudit på de senaste 2 dagarna. Herr Åskar har mullrat en del. Jag och syrran skulle åka med hundarna till Kabusa och promenera men tji fick vi. Där lektes det krig för fulla muggar så rutten ändrades.

005

Vi blev utstirrade av ett gäng “fårskallar” som hade det toppen ute i gröngräset.

009

Det börjar dra ihop sig och nedräkningen har börjat. 5 dagar kvar innan jag och bumlingarna packar in oss i bilen och drar till Kinnekulle och bulldoggsklubbens utställning.

Nu ska jag bli allvarlig och kanske en smula tråkig. Men för mig är detta något viktigt. Jag ska prata SRD och Svenska Kennelklubben. SKKs film om andningsproblem finns nu ute. En av de mest allvarliga följderna av exteriöra avvikelser är andningsproblem. Filmen är riktad framför allt till domare, för att öka kunskapen om denna defekt. Det var intressant att läsa i Hundsport att det har bildads en nordisk arbetsgrupp för att få fram likartade regler i norden. Även FCI har bildat en grupp som kommer att arbeta med dessa frågor. Göran Bodegård, domare och en av de som ingår i arbetsgruppen säger
 det är viktigt att veta att det går utmärkt att avla brachycephala hundar med utmärkt bibehållen rastyp men som har mycket liten eller ingen påverkan alls på andningen. Det är i det perspektivet som vi domare måste selektera och prissätta – och kanske framför allt påpeka när hundar från raser med andningsrisker uppvisar sundhet och hälsa på detta område. De hundar finns….
(text tagen från Hundsport 5/2012)

Jag håller med G.B till punkt och pricka.
Jag uppmanar alla uppfödare att ställa ut sina hundar. Hur tusan ska man annars kunna påvisa att man har sunda hundar. Att bara skriva det på hemsidan har ju ingen som helst förankring i någon sanning. Jag har fler talet gånger fått höra att jag är “en sån där utställningskärring” av en del jag ifråga satt. Ja kalla mig gärna det men jag gör det för att det är 1. ett intresse, 2. kunna visa upp att mina hundar är både ras typiska och tillräckligt sunda. Alltså ett bra avelsmaterial. För det är ju det utställningar handlar om. En del har tyvärr den uppfattningen att allt är ruffel och båg, domarna är korrupta och allt handlar om vem som känner vem.

Min panna läggs i djupa veck av funderingar när jag ser att en uppfödare har 7 kullar på 2 år.  Många av hundens sjukdomar uppträder runt 2 års åldern. Behöver man inte stanna till en stund kika bakåt och se hur kullarna blev innan man fortsätter. Eller eller??
Från jan-april i år blev 16 svenska kullar registrerade hos SKK. Endast 5 av dessa uppfyller SKEBs grundregler.
Dvs att avelsdjuren ska minst ha fått Very Good på en ynka officiell utställning och att tiken eller hanhunden inte är yngre än 20 månader.
Hade jag fått bestämma då jäklar hade det blivit betydligt tuffare. Ett excellent med på flera utställningar och minst en utställning i Ökl. Eftersom tiken/hanen tidigast kan användas vid 20 månader hinner man ställa i Ökl.

Har haft lite mailkontakt med Karin.Drotz från SKKs avdelning för avel och hälsa. Även hon sitter med i SRD gruppen. Vi får se vad det hela leder till Blinkar 

Lite Memory Lanes från Specialen i Västerås – 07
Jag och världens bästa Haley

Västerås 008

Västerås 047 

Önskar alla en skön helg med bilden på Douglas som inte räds för fa.. själv. Man får dammsuga runt och under honom eftersom han vägrar att flytta på sig. Madison bryr sig inte ett dugg heller medan Nellie flyr i panik när Tanten & snabeldraken kommer.

003

2 kommentarer:

  1. Kan inte annat än instämma...
    japp - fåren på grönbete ser ut att trivas...och...
    Framför allt ja, jag är helt enig med dig i det du kallar "en smula tråkig". De få ynka krav rasklubben ställer - hur svårt kan det vara... 1 utställning med VG... i min värld borde det vara åtminstone i öppenklass... och excellent. Då ser du att du har en åtminstone något så när vuxen hund som håller måttet, och du har lite mer koll på individens hälsotillstånd. Att inte utvärdera sitt aveslmaterial innan man bygger vidare - ja, vad ska man kalla det...mod eller dumdristighet?

    SvaraRadera
  2. Jag la precis till några extra rader ang utställning i Ökl ;-)
    Mod nja okunnighet och dumdristighet snarare!!!

    SvaraRadera