08 februari 2012

 

Kränkning, det att kränka någon eller något. Kränka är en avledning av det svenska ordet krank, 'dålig', 'sjuk'. Kränkning har flera närliggande betydelser såsom att förolämpa, vanära, våldföra sig på eller att bryta mot.

Att kränka någon är att behandla en person nedsättande i ord eller handling, eller att göra ingrepp i dennes rättigheter eller frihet. Synonymer är förödmjuka, skymfa och såra. Kränkning kan vara en brottslig handling.

Som vuxna har vi säkert alla blivit drabbade ett par gånger. Och jag är självklart inget undantag. Jag har blivit det i mina förhållanden och tråkigt nog i somras av en god vän som visade sig vara “vända kappan efter vinden” Men såna problem är av det enklare slaget. Man gör sig av med dessa människor som skapar oreda i sitt liv.
Men när det kommer till sin arbetsplats och chef då blir det värre. Att jag och mina arbetskamrater har slitit “baken” av oss under 4 år för att få till ett strukturerat och drägligt liv betyder tydligen ingenting. Efter kallduschen mår vi ganska dåligt och funderar – hur orkan man gå vidare??

Nu har jag kräkts klart och travar vidare till roligare saker.
Kylan håller tack och lov på att släppa sitt grepp över Skåne. Inte så att det är plusgrader men temp mätaren visar mer åt nollan än – 10.
Jag smörade för bilen och den fick sig en rejäl SPA omgång med både tvätt, vax och föning. Tror det hjälpte för efter det har den startat så snällt.

Var i väg en sväng i går med Nellie & Douglas till fältet vid vattentornet. Madison är inte så road av att flänga runt när det är för kallt. Hon promenerade ystad runt med mig i stället och avläste dofter. Fanns massor att läsa. Och massor att pinka in *ler* Det finns inte en hane som slår M revir pinkande!!

Tyvärr ser bilderna lite gryniga ut men vädret var grått och det snöade
lite lätt.

010

011

032

030

014

1 kommentar:

  1. Fina vinter bilder!
    Här snöar det igen...å igen...å igen... pjuh!
    Vad händer på jobbet? Du - det är bara ett jobb! Kränkning - låter allvarligt.
    Njut av doggfrihet, snö & kommande vår!

    SvaraRadera